Selasa, 18 Januari 2011

Muslihat baru Israel

BEIT IKSA (Tebing Barat): Projek sistem kereta api berkelajuan tinggi bernilai AS$2 bilion (RM6.4 bilion) antara Tel Aviv dan Baitulmaqdis yang dirancang Israel bertukar menjadi mimpi ngeri apabila laluan projek akan diubah ke Tebing Barat.

Laluan baru itu akan dibina di wilayah yang menjadi pergolakan antara negara Zionis dan Palestin bagi meredakan kemarahan penduduk Yahudi yang membantah rancangan awal pembinaan landasan berhampiran kediaman mereka, selain kononnya untuk berfungsi sebagai jalan pintas. Pengkritik mendakwa tindakan itu melanggar undang-undang antarabangsa kerana projek pembinaan akan mencerobohi tanah milik penduduk Palestin dan tidak memberi manfaat kepada penduduk di Tebing Barat.


“Kerajaan Palestin akan berusaha bersungguh-sungguh mengikut saluran yang sah dan menggunakan apa juga kaedah diplomatik bagi menamatkan pencerobohan dan keganasan terhadap hak rakyat Palestin ini,” kata jurucakap kerajaan, Ghassan Khatib.

Beliau menggesa syarikat asing yang terbabit dengan projek pembinaan kereta api laju itu supaya menarik diri.


Beberapa syarikat dari Itali dan Russia dikatakan terbabit dalam projek pembinaan landasan itu, manakala anak syarikat kereta api dimiliki kerajaan Jerman pula bertanggungjawab ke atas pelan teknikal projek berkenaan.


Kerajaan Palestin berhasrat menubuhkan negara berdaulat yang menggabungkan wilayah di Tebing Barat, Gaza dan Baitulmaqdis yang dijajah Israel sejak 1967. Sementara itu, sumber pegawai kerajaan Israel berkata, mereka akan memastikan projek keretapi Tel Aviv-Bailtulmaqdis itu akan memberi faedah kepada rakyat Palestin. Bagaimanapun seorang penyelidik, Dalit Baum berkata, rancangan Israel itu hanya satu muslihat supaya projek berkenaan seolah-olah dilihat memberi manfaat kepada kedua-dua negara itu.

Laluan sepanjang enam kilometer yang akan dibina menerusi terowong itu membabitkan penempatan penduduk Palestin di Beit Iksa dan Beit Surik. Kebanyakan penduduk di dua kawasan itu sudah pun kehilangan tanah mereka ketika Israel membina tembok pemisah di Tebing Barat. - AP

petikan dari mymetro (ahad-7 NOV 2010)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan